Hoe vind ik meer zzp opdrachten? 5 tips

Bent u kortgeleden gestart als zelfstandig ondernemer en zoekt u nieuwe zzp opdrachten? Het vinden van nieuwe (freelance) opdrachten en klanten is als startende ondernemer noodzakelijk. Naast netwerken zijn er nog veel andere manieren waarop u opdracht kunt vinden, zoals via speciale websites of adverteren via social media. In dit artikel bespreken we vijf handige tips die u als (startende) zzp’er helpen met het vinden van nieuwe opdrachten en klanten.

Wat is een zzp opdracht?

Een zzp opdracht wordt ook wel een freelanceopdracht genoemd. Als zzp’er voert u werkzaamheden (opdrachten) uit voor andere partijen (opdrachtgevers). U werkt dus niet vast voor één opdrachtgever, maar neemt meerdere opdrachten van verschillende opdrachtgevers aan. Vaak wil de betreffende geen personeel aannemen of is er net even wat extra expertise nodig. Daarom vervult u als zzp’er en professional de rol.

Boekhouding zzp uitbesteden

Er zijn zzp opdrachten in van allerlei branches, denk bijvoorbeeld aan:

  • Zzp zorg opdrachten: denk aan een zelfstandig verpleegkundige ig of zzp verzorgende.
  • Zzp koerier of transport opdrachten: denk aan bezorgers en chauffeurs.
  • Zzp ICT-opdrachten: denk aan een zelfstandig software developer.
  • Zzp finance opdrachten: denk aan een zelfstandig boekhouder.
  • Zzp bouw opdrachten: denk aan een zzp schilder of timmerman.
  • Zzp metaal opdrachten: denk aan een zelfstandig metaalbewerker.

Tip 1: Zichtbaarheid verhogen op Google & social media

De zichtbaarheid van uw website op Google en social media is belangrijk voor de naamsbekendheid van uw mkb-bedrijf. Hoe hoger u in Google komt te staan, hoe sneller iemand op uw website terechtkomt en hoe sneller iemand een offerte aanvraagt. Daarnaast wordt lokale online vindbaarheid steeds belangrijker, omdat mensen continu hun smartphone gebruiken om producten of diensten in de buurt op te zoeken. Door een Google Bedrijfsprofiel aan te maken, ook wel ‘Google Mijn Bedrijf’ genoemd, kunt u extra informatie over uw bedrijf toevoegen op Google. Denk aan de openingstijden, de locatie en contactinformatie.

Social media is daarnaast een goede manier om snel meer bekendheid te werven voor uw onderneming en nieuwe klanten te werven. Door bijvoorbeeld meerdere keren per week berichten te plaatsen op LinkedIn kunt u de betrokkenheid en interactie met (potentiële) klanten vergroten. 

Tip 2: Gebruik speciale online marktplaatsen

Er zijn verschillende websites speciaal gericht op zzp’ers en freelancers om online opdrachten te vinden. Sommige websites vragen een kleine fee of werken met een abonnement, andere websites zijn volledig gratis. U maakt simpelweg een profiel aan waar opdrachtgevers op kunnen reageren. Ook kunt u zelf reageren op opdrachten die door een opdrachtgever worden geplaatst.

Voorbeelden van zulke online marktplaatsen zijn:

  • Werkspot.nl
  • Freelancer.nl
  • Jobbird
  • Jellow
  • Marktplaats

Tip 3: Gebruik uw netwerk

Als u net bent gestart als ondernemer dan is uw netwerk één van de eerste manieren om opdrachten te vinden. Naarmate u meer klanten hebt geholpen, dan zal uw netwerk uitbreiden en heeft u meer kans op klantenwerving via mond-tot-mondreclame. Vaak vindt een startende ondernemer zijn of haar eerste opdrachten via familie, vrienden of kennissen. Ook collega-ondernemers, oud-collega’s of uw oude werkgever kunnen u helpen aan nieuwe opdrachten. Het is aan u om het netwerk vervolgens verder uit te breiden.

Tip 4: Verzamel waardevolle reviews

Een manier om nieuwe klanten te overtuigen van uw diensten, is door reviews te verzamelen. Mensen zijn sneller geneigd om tot een samenwerking over te stappen als zij de ervaringen kunnen lezen van andere tevreden klanten.

Extra tip: naast reviews is het hebben van een persoonlijke ‘over ons’ pagina een goede toevoeging om net wat meer vertrouwen te wekken.

Tip 5: Retentie bestaande opdrachtgevers

Naast het blijven zoeken van nieuwe opdrachten is het ook belangrijk om bestaande opdrachtgevers te behouden. Het werven van nieuwe klanten kost veel meer tijd en geld dan het onderhouden van uw bestaande netwerk. Interacteer met berichten op LinkedIn, deel relevant nieuws en stuur eens een e-mail hoe het gaat. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.