Gaat u binnenkort een bedrijf starten of heeft u kortgeleden een bedrijf gestart? Kijk dan eens goed naar de aanloopkosten die u als startende ondernemer maakt. Waarschijnlijk zijn er verschillende kosten die u bij de Belastingdienst kunt aftrekken. Lees hieronder verder wat aanloopkosten zijn, welke aanloopkosten aftrekbaar zijn en hoe u deze boekt.
Wat zijn aanloopkosten?
Aanloopkosten zijn de kosten die u maakt bij het starten van uw onderneming voordat u zich officieel bij de Kamer van Koophandel heeft geschreven . Uw onderneming is nog in de startfase en is nog niet volledig ontwikkeld, maar er komen toch al kosten kijken bij het opzetten van de onderneming. Aanloopkosten zijn bovendien alleen kosten vanuit een zakelijk oogpunt, dus een nieuwe bureaustoel voor uw thuiskantoor telt in dit geval niet mee. Bekijk hieronder wat enkele voorbeelden van aanloopkosten zijn.
Aanloopkosten starter voorbeelden
Denk bij aanloopkosten aan de volgende zaken:
- Zakelijke lunch of diner;
- Kosten voor het verkennen van de markt;
- Telefoonkosten van zakelijke belletjes;
- Reiskosten en kilometerdeclaraties;
- Ingewonnen adviezen;
- Kosten voor uw website zoals webhosting;
- Studiekosten zoals cursussen;
- Boeken.
Staat u bij de Belastingdienst ingeschreven als ondernemen voor de inkomstenbelasting? Dan kunt u de btw-bedragen van de facturen aangeven als voorbelasting, waarmee u de betaalde btw terugvraagt. De Belastingdienst vindt dat er sprake is van een onderneming voor de inkomstenbelasting als u verwacht winst te halen met uw diensten en deelneemt aan het economische verkeer (met andere woorden de concurrentie aangaat met andere bedrijven).